همراه با خیال؛سرشار از واقعیت
حامد شریفی، متولد 1350 در شهرستان گرگان و فارغالتحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر و معماری یزد است. در سال 80 در مقطع کارشناسی ارشد رشته تصویرسازی به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و همزمان به عنوان طراح صحنه، انیمیشنسازی را ادامه داد. در سال 83 و 84 و بعد از اتمام تحصیل به عنوان هیأت علمی جذب دانشگاه آزاد شد و تاکنون نیز به شکل رسمی در دانشگاههای استان گلستان به تدریس هنر مشغول است. از جمله فعالیتهای هنری شریفی می توان به شرکت در مسابقات کشوری و بین المللی کاریکاتور و انیمیشن و کسب مقام های مختلف اشاره کرد. در بخش تولید نیز از سال 86 تا 87 به عنوان کارگردان واحد انیمیشن انجمن هنرهای تجسمی در پروژه سهرابنامه همکاری داشته و سپس در حوزه هنری گلستان به عنوان مسوول واحد تجسمی و از سال 88 تا 90 مسوولیت واحد انیمیشن این مرکز را به عهده داشته که ماحصل آن تولید چندین فیلم است.
شریفی رسالت اصلی یک هنرمند انیمیشنساز را ساده کردن مفاهیم اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... و ارائه آن به زبانی قابل فهم می داند و جایگاه و وضعیت انیمیشن در استان گلستان را به کودکی نوپا تشبیه می کند که نیاز به حمایت دارد.
این فیلمساز جوان، درباره مهارت هایی که برای ساخت انیمیشن و پرداختن به این هنر باید کسب شود ، می گوید: «دانش نمادها و استفاده از آنها، دانش طراحی و نقاشی، دانش سینما و هر دانش دیگری میتواند در رسیدن هنرمند به شیوهای خاص در نوع ارائه اثر خود کمک کند.»
شریفی، درباره ارزیابی اش از فعالیت های حوزه هنری گلستان در رشته انیمیشن چنین اظهار نظر می کند:« انیمیشن در این استان شروعی است که نیاز به پشتیبانی دارد، حوزه هنری از توان بالقوهای برخوردار است که میتواند با پشتیبانیهای مالی همچنین تخصصی به نتایج خوبی برسد.»
او درباره آموزشها و کلاسهای فعلی که در استان به منظور آموزش انیمیشن برگزار می شود، افزود:« آموزشها لازم است اما انیمیشن زمانی نتیجه میدهد که افراد توانمند و علاقمند را پشتیبانی کنیم.»
شریفی حوزه هنری، صدا و سیما ، سازمان تبلیغات اسلامی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش را از نهادهایی دانست که می توانند انیمیشن این استان را با ساختن پروژه هایی مشترک حمایت کنند تا اثر تولیدی شکلی جدی تر به خود بگیرد.
این فیلمساز جوان بهترین انیمیشن ساخت داخل را شکرستان معرفی کرده و دلیل موفقیت این انیمیشن را درک نیازهای جامعه و همگام بودن با تکنولوژی های روز می داند.
از موفقیتهای شریفی در جشنوارهها و مسابقات مختلف می توان به مقام سوم جشنواره رضوی گلستان ، انیمیشن "آهوی حرم" - 1388 ،مقام دوم جشنواره رضوی گلستان ، انیمیشن "ضامن آهو" – 1389، مقام اول بهترین فضاسازی جشنواره مشهد، انیمیشن "ضامن آهو" – 1389 و مقام برگزیده کشوری جشنواره بینالمللی مقاومت تهران، انیمیشن "آهوی حرم"- 1390 اشاره کرد.
شریفی در ادامه در خصوص نقش جشنواره های استانی در پیشرفت هنرمندان، اظهار داشت:«هر جشنواره نگاه هنرمندان و مدیران مجموعه را به نکات قوت و ضعف خود در زمینههای مختلف معطوف میکند. همچنین معرف توانمندیها و تلاشهای دیگرانی است که با راهکارهای متفاوت انجام شده و جشنوارهها همه این تجربیات و مراحل رسیدن به آن را در اختیار جمع شرکت کننده قرار میدهد.»
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد