همراه با خیال؛سرشار از واقعیت


مینا صمدی/ "زندگی انسان ها در گذشته ریتمی کند داشت که باعث توجه بیشتر انسان ها به یکدیگر می شد در مقایسه با دنیای امروز که عصر سرعت است و همین امر باعث غافل شدن انسان ها از یکدیگر می شود..." این خلاصه ای از روایت فیلم اون روزا ، به زبان حامد شریفی و از تولیدات حوزه هنری استان گلستان است که با مضمونی اخلاقی تولید شده است. این اثر در سومین جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه هنری سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت در سانس D در سینما آزادی و به مدت 7 دقیقه، اجرا می شود. به این بهانه با حامد شریفی به گقتگو نشستیم.
حامد شریفی، متولد 1350 در شهرستان گرگان و فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر و معماری یزد است. در سال 80 در مقطع کارشناسی ارشد رشته تصویرسازی به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و همزمان به عنوان طراح صحنه، انیمیشن‌سازی را ادامه داد. در سال 83 و 84 و بعد از اتمام تحصیل به عنوان هیأت علمی جذب دانشگاه آزاد شد و تاکنون نیز به شکل رسمی در دانشگاه‌های استان گلستان به تدریس هنر مشغول است. از جمله فعالیتهای هنری شریفی می توان به شرکت در مسابقات کشوری و بین المللی کاریکاتور و انیمیشن و کسب مقام های مختلف اشاره کرد. در بخش تولید نیز از سال 86 تا 87 به عنوان کارگردان واحد انیمیشن انجمن هنرهای تجسمی در پروژه سهراب‌نامه همکاری داشته و سپس در حوزه هنری گلستان به عنوان مسوول واحد تجسمی و از سال 88 تا 90 مسوولیت واحد انیمیشن این مرکز را به عهده داشته که ماحصل آن تولید چندین فیلم است.
شریفی رسالت اصلی یک هنرمند انیمیشن‌ساز را ساده کردن مفاهیم اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... و ارائه آن به زبانی قابل فهم می داند و جایگاه و وضعیت انیمیشن در استان گلستان را به کودکی نوپا تشبیه می کند که نیاز به حمایت دارد.
این فیلمساز جوان، درباره مهارت هایی که برای ساخت انیمیشن و پرداختن به این هنر باید کسب شود ، می گوید: «دانش نمادها و استفاده از آنها، دانش طراحی و نقاشی، دانش سینما و هر دانش دیگری می‌تواند در رسیدن هنرمند به شیوه‌ای خاص در نوع ارائه اثر خود کمک کند.»
شریفی، درباره ارزیابی اش از فعالیت های حوزه هنری گلستان در رشته انیمیشن چنین اظهار نظر می کند:« انیمیشن در این استان شروعی است که نیاز به پشتیبانی دارد، حوزه هنری از توان بالقوه‌ای برخوردار است که می‌تواند با پشتیبانی‌های مالی همچنین تخصصی به نتایج خوبی برسد.»
او درباره آموزشها و کلاسهای فعلی که در استان به منظور آموزش انیمیشن برگزار می شود، افزود:« آموزشها لازم است اما انیمیشن زمانی نتیجه می‌دهد که افراد توانمند و علاقمند را پشتیبانی کنیم.»
شریفی حوزه هنری، صدا و سیما ، سازمان تبلیغات اسلامی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش را از نهادهایی دانست که می توانند انیمیشن این استان را با ساختن پروژه هایی مشترک حمایت کنند تا اثر تولیدی شکلی جدی تر به خود بگیرد.
این فیلمساز جوان بهترین انیمیشن ساخت داخل را شکرستان معرفی کرده و دلیل موفقیت این انیمیشن را درک نیازهای جامعه و همگام بودن با تکنولوژی های روز می داند.

از موفقیت‌های شریفی در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف می توان به مقام سوم جشنواره رضوی گلستان ، انیمیشن "آهوی حرم" - 1388 ،مقام دوم جشنواره رضوی گلستان ، انیمیشن "ضامن آهو" – 1389، مقام اول بهترین فضاسازی جشنواره مشهد، انیمیشن "ضامن آهو" – 1389 و مقام برگزیده کشوری جشنواره بین‌المللی مقاومت تهران، انیمیشن "آهوی حرم"- 1390 اشاره کرد.
شریفی در ادامه در خصوص نقش جشنواره های استانی در پیشرفت هنرمندان، اظهار داشت:«هر جشنواره نگاه هنرمندان و مدیران مجموعه را به نکات قوت و ضعف خود در زمینه‌های مختلف معطوف می‌کند. همچنین معرف توانمندیها و تلاشهای دیگرانی است که با راهکارهای متفاوت انجام شده و جشنواره‌ها همه این تجربیات و مراحل رسیدن به آن را در اختیار جمع شرکت کننده قرار می‌دهد.»




قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره